MARSHALL Mc LUHAN

 ο μεταφυσικός των Media     Από  http://www.terrapapers.com

Αναρτήθηκε από Eos Aurora

Τον είπαν «αρχιερέα της μαζικής κουλτούρας» και «μεταφυσικό των media»
και είναι ο “άγιος” των τεχνο-ουτοπιστών

Ο Marshall McLuhan είναι σίγουρα ο διασημότερος θεωρητικός της επικοινωνίας του 20ού αιώνα και πιθανότατα ο χειρότερος, από τους υπόλοιπους διάσημους τουλάχιστον. Γεννήθηκε το 1911 στο Έντμοντον του Καναδά.  Δίδαξε στα περισσότερα πανεπιστήμια του Καναδά και των Ηνωμένων Πολιτειών.  Συντάραξε την ανθρώπινη διανόηση με τις ανορθόδοξες θεωρίες του σχετικά με τις Επικοινωνίες.   Είναι ο πρώτος που διατύπωσε την θεωρία πως οι αλλαγές που προκαλούν τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας στην ανθρωπότητα είναι σημαντικότερες από την αξία των πληροφοριών που μετακινούν. 

mcluhan-5

Η διάσημη φράση του 1960 «Το Μέσο είναι το Μήνυμα» έχει γραφτεί στην ιστορία και περιγράφει με κρυπτικό τρόπο την παράξενη Επανάσταση της Πληροφορίας, που ζούμε σήμερα. Στα βιβλία του ξεκαθάρισε την ιδέα –που τώρα πια δεχόμαστε όλοι– πως «αυτό που καθορίζει και χαρακτηρίζει κάθε εποχή του πολιτισμού, είναι το μέσο με το οποίο καταγράφεται και διαδίδεται η πληροφορία».

Πολύ πριν την δημιουργία του παγκόσμιου δικτύου Ίντερνετ, προέβλεψε πως η συνένωση όλων των ηλεκτρονικών μέσων μετάδοσης πληροφοριών θα δημιουργούσε ένα «παγκόσμιο χωριό». Διαχώρισε τα μέσα ενημέρωσης σε δυο κατηγορίες, στα «ψυχρά» και στα «θερμά», ανάλογα με την δημιουργική ελευθερία που επιτρέπουν σε αυτόν που τα παρακολουθεί. Πίστευε πως κάθε τεχνολογικός νεωτερισμός δημιουργεί μια νέα μυθολογία.

Ο ίδιος έβλεπε δυο όψεις στη νέα εποχή: τη μια, επικίνδυνη και δαιμονική, και την άλλη, λαμπρή και πανανθρώπινη. Παρόλα αυτά δήλωνε πως «η τεχνολογία είναι Φύση», «το περιβάλλον είναι εξέλιξη και όχι περιοριστικό δοχείο» και τα νέα μέσα είναι «προεκτάσεις των ανθρώπινων άκρων και αισθήσεων». Επέμενε να θυμίζει στους μαθητές του και τους αναγνώστες των βιβλίων του πως «δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την τεχνολογική εμπειρία χωρίς να τη βιώσουμε».

Αν και τον κατηγορούσαν πως η σκέψη του έκρυβε κάποιο «τεχνολογικό ντετερμινισμό», ήταν μέχρι το τέλος της ζωής του πιστός καθολικός. Έλαβε εκατοντάδες ακαδημαϊκές διακρίσεις και προσελήφθη από τον Πάπα ως σύμβουλος της Επιτροπής Κοινωνικών Επικοινωνιών του Βατικανού.

Εξακολουθεί να είναι, χρόνια μετά το θάνατο του, ο σημαντικότερος στοχαστής των επιδράσεων της τεχνολογίας στην ανθρώπινη κοινωνία και ένας από τους πιο σημαντικούς θεωρητικούς των Επικοινωνιών. Είναι πλέον σύμβολο και «Άγιος» των Τεχνο-ουτοπιστών, (των ανθρώπων που πιστεύουν πως η τεχνολογία φέρνει μια λαμπρή νέα εποχή), αλλά οι ιδέες του χρησιμοποιούνται και από τους πολέμιους της τεχνολογίας. Πέθανε την τελευταία μέρα του 1980 –τελευταία μέρα της δεκαετίας του 1980– ήσυχα, την ώρα που κοιμόταν.

Σήμερα, οι προβλέψεις του Marshall McLuhan για κάμποσους αμφισβητούνται, αλλά για κάποιους άλλους έχουν επιβεβαιωθεί στο μεγαλύτερο μέρος τους και του έχουν δώσει τον τίτλο του προφήτη του 21ου αιώνα. Τελικά δεν ξέρουμε αν το ηλεκτρονικό μ έ σ ο ν είναι ακόμη ένα καταστροφικό φετίχ του μοντέρνου ανθρώπου. Όσοι πάντως αντιλαμβάνονται τη σχέση μας με την τεχνολογία ανάλογη με αυτήν του μαθητευόμενου μάγου έχουν διάφορα επιχειρήματα. Από την άλλη, οι κοινωνιολόγοι μοιάζουν να μην έχουν άδικο όταν συνδέουν αποκλειστικά το μέσον με τη μαζική κουλτούρα.

Η ποιότητα του μηνύματος αναζητείται…

2  mcluhan-3

    1

Είπε:

«Τα μέσα μας διαμορφώνουν ολοκληρωτικά. Οι προσωπικές, πολιτικές, οικονομικές, αισθητικές, ψυχολογικές, ηθικές και κοινωνικές επιρροές τους είναι τόσο καθοριστικές, που δεν αφήνουν κανένα κομμάτι μας χωρίς να το αγγίξουν, χωρίς να το επηρεάσουν, χωρίς να το αλλάξουν. Το Μέσο είναι το Μήνυμα.»

«Τα μέσα, αλλάζοντας το περιβάλλον, ξυπνούν μέσα μας σημαντικά κομμάτια της αντίληψης και των αισθήσεων μας. Η προέκταση της κάθε αίσθησης αλλάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και δρούμε – τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο. Όταν η αντίληψη αλλάζει, οι ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΛΛΑΖΟΥΝ.»

«Τα μέσα απευθύνονται συνήθως σε μία αίσθηση, την οποία απομονώνουν από τις άλλες. Το αποτέλεσμα είναι η ύπνωση.»

«Το περιβάλλον δεν είναι ένα παθητικό κάλυμμα, αλλά μια ενεργή διαδικασία αλλαγής, που μας διαμορφώνει ολοκληρωτικά, αλλάζει τις αισθήσεις μας και  επιβάλλει σιωπηλά τα συμπεράσματα της. Αλλά το περιβάλλον είναι αόρατο. Οι βασικοί του νόμοι, η δομή του και το σχέδιο του δεν είναι εύκολο να κατανοηθούν.»

«Η πρωτεύουσα και συνεχής επιδίωξη της ύπαρξης μας, πρέπει να είναι να ‘αναδημιουργήσουμε ποιητικά’ τον κόσμο, να τον ‘ράψουμε σύμφωνα με τα μέτρα μας’»

«Τοποθετώντας τα φυσικά μας σώματα μέσα στο εκτεταμένο νευρικό σύστημα των ηλεκτρονικών μέσων, δημιουργούμε ένα προηγούμενο, σύμφωνα με το οποίο όλες οι παλιότερες τεχνολογίες, που είναι προεκτάσεις των χεριών, των ποδιών, των δοντιών και των σωματικών λειτουργιών μας –όλες οι προεκτάσεις των σωμάτων μας, συμπεριλαμβανομένων και των πόλεων– πρέπει να θεωρηθούν σαν συστήματα πληροφοριών.»

«Η ηλεκτρομαγνητική τεχνολογία απαιτεί την απόλυτη υπακοή των ανθρώπων και το σταμάτημα της ανθρώπινης σκέψης, γιατί έτσι αρμόζει σε έναν οργανισμό που φοράει τον εγκέφαλο έξω από το κρανίο και τα νεύρα του έξω από το δέρμα.»

«Ο άνθρωπος μετατρέπεται στα γεννητικά όργανα του κόσμου των μηχανών, σαν μια μέλισσα του κόσμου των φυτών, που τον γονιμοποιεί για να εξελιχθεί σε νέες μορφές. Ο μηχανικός κόσμος ανταποδίδει την αγάπη του ανθρώπου εκπληρώνοντας τις ευχές και τις επιθυμίες του και, πιο κυριολεκτικά, δίνοντας του πλούτο.»

«Κάθε κίνηση προσωπικού γούστου μέσα στον λαβύρινθο της γνώσης είναι ένας ‘μινώταυρος’, τον οποίο ο ήρωας καλλιτέχνης πρέπει να σκοτώσει. Οτιδήποτε παρεμβαίνει στη γνώση, είτε είναι επιθυμία ή έπαρση, είτε ανακρίβεια ή αοριστία, είναι ένας μινώταυρος, έτοιμος να κατασπαράξει την ομορφιά.»

«Σε όλη την προηγούμενη μας εξέλιξη, προστατεύαμε το κεντρικό νευρικό μας σύστημα αντικαθιστώντας τα φυσικά μας όργανα με εργαλεία, ενδύματα, σκεύη, πόλεις. Αλλά κάθε εξωτερίκευση των οργάνων ήταν και μια επιτάχυνση και μια ενδυνάμωση του περιβάλλοντος, μέχρι που το νευρικό σύστημα έκανε ένα άλμα. Μετατράπηκε σε μια ανάποδη χελώνα. Το κέλυφος μπήκε μέσα, τα όργανα βγήκαν έξω. Οι χελώνες που έχουν μαλακό κέλυφος γίνονται επιθετικές. Αυτή είναι η κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε τώρα.»

© 2013 Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

Φτιάξε δωρεάν ιστοσελίδαWebnode